Päämainos

Finnlines teki ennätystuloksen ja investoi 70 miljoonaa euroa

Teksti Esko Lukkari

Finnlines on tehnyt historiansa paras vuosineljänneksen ja yhdeksän kuukauden tuloksensa tänä vuonna.

Yhtiön kolmannen vuosineljänneksen tulos oli 32,5 (viime vuonna samalla ajanjaksolla 30,3) miljoonaa euroa. Tammi–syyskuun 2017 tulos parani noin 12 prosenttia ja oli 67,9 (60,9) miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Emanuele Grimaldin mukaan Suomen talouden elpyminen heijastuu yhtiön vienti- ja tuontivolyymeihin, jotka ovat kasvaneet viime vuodesta yli 10 prosenttia. 

Finnlines on saanut nyt päätökseen 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelmansa, jonka tarkoituksena on ollut vähentää yli 90 prosenttia alusten rikkipäästöistä. 

Yhtiö on aloittanut jo uuden energiatehokkuuteen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävän investointiohjelman. Tällä 70 miljoonan euron ohjelmalla pidennetään neljää Breeze-sarjan roro-alusta. Siihen kuuluu lisäksi optio kahden aluksen pidentämisestä. Finnlines on ottanut käyttöönsä yhä isompia aluksia niin ropax- kuin roro-luokissa. Näin yhtiö on Grimaldin mukaan saanut mittakaavaetua ja pienentänyt päästöjään kuljetettua tonnia kohden.  

Ensimmäinen alus on parhaillaan pidennettävänä ja viimeisen aluksen pidennyksen on määrä valmistua toukokuussa 2018. Noin 30 prosentin kapasiteetin lisäys alusta kohden vähentää energian kulutusta kuljetettua yksikköä kohden.

Grimaldi kertoo yhtiön tiedotteessa, että yhtiö on kehittänyt myös satamatoimintojensa mobiilipalveluja ja ottanut käyttöön kaksi ERP-järjestelmää. Näistä toinen liittyy sataman toimintoihin ja toinen alusten tehokkuuden seurantaan ja mittaamiseen. 

Merenkulkualalla on Grimaldin mukaan tärkeitä ja välttämättömiä teemoja toteuttavana, kuten rikki- ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen. Hän uskoo, että lähivuosina useisiin laivoihin asennetaan akkuteknologiaa. 

Finnlines vastaa kasvaneeseen kysyntään laajentamalla laivastoaan. MS Europalink palaa Finnlinesille Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen Malmö–Travemünde-reitille ensi vuoden alussa. Siihen asennetaan closed-loop-ready-pakokaasupesurijärjestelmä.

MS Nordlink siirty Suomen ja Ruotsin välille Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitille. Molempien Star-luokan aluksien lastikapasiteetti on 4 200 kaistametriä.

JAA

LUETUIMMAT

Artikkelin nostokuva
Artikkelin nostokuva