Päämainos
IRU: Jäitä hattuun digitalisaatiopuheissa
Teknologia 25.09. 12:23

IRU: Jäitä hattuun digitalisaatiopuheissa

Päättäjät veisaavat logistiikan digitalisaation ilosanomaa, mutta teot loistavat poissaolollaan.

25.09.2017
Teksti Heli Satuli kuvat International Transport Forum

Digitalisaatio on poliitikkojen lempiteema myös Brysselissä. Lainsäätäjät hehkuttavat digitalisaation mahdollisuuksia ja välttämättömyyttä eurooppalaisten yritysten kilpailukyvylle.

"Digitalisaatio on tyyppiesimerkki asiasta, josta riittää paljon puhetta, mutta vain vähän tekoja", toteaa kansainvälisen maantieliikennejärjestö IRUn Brysselin toimiston viestintäjohtaja Stuart Colley Osto&Logistiikalle.

Viranomaiset usein heikoin lenkki

Yrityksiä patistetaan omaksumaan uusia teknologisia ratkaisuja ja muuttamaan toimintojaan paperittomiksi. Todellisuudessa suurin este liiketoimintaprosessien digitalisoimisen tiellä ovat Colleyn mukaan usein poliittiset päätökset tai pikemminkin niiden puute.

"Yritykset puskevat uusia ratkaisuja ja digi-innovaatioita markkinoille, mutta valtiot eivät mahdollista niiden käyttöönottoa", Colley harmittelee.

Colley nostaa esimerkiksi rahtikirjat.

Digitaalisella aikakaudella paperiset rahtikirjat ja lukuisat muut tavarankuljetuksessa vaadittavat dokumentit tuntuvat vanhanaikaisilta ja tarpeettomilta. Silti alle puolet EU-maista on ratifioinut sähköisen rahtikirjan eli eCMR-lisäpöytäkirjan, vaikka sopimuksen laatimisesta on kohta kymmenen vuotta. Sen takia papereiden täyttäminen on yhä logistiikan arkea ja syö turhaan resursseja.

Sähköinen rahtitieto parantaisi tietojen virheettömyyttä. Muita sen etuja ovat edullisuus, nopeus, monistettavuus, tilastointi, seuranta ja tiedonvälitys sidosryhmille.

Täsmällisen ja oikean tiedon avulla saataisiin Colleyn mukaan lisää tarkkuutta suunnitteluun ja ennakointiin. Vaarallisten aineiden kuljetuksissa sähköinen rahtitieto olisi puolestaan keskeinen osa Euroopan tason automaattista hälytysjärjestelmää eli eCallia.

Viro siirtyi sähköiseen, Suomi ei

Ainoastaan 12 jäsenmaata on ratifioinut lisäpöytäkirjan. Uusia maita liittyy mukaan, mutta todella hitaasti. Viimeisimpänä Slovenia, joka otti sähköiset rahtikirjat käyttöön elokuussa. Suomikaan ei ole vielä ratifioinut lisäpöytäkirjaa.

"Juuri logistiikassa digitalisaatio tuo kouriintuntuvia säästöjä alan yrityksille", Colley muistuttaa.

Lähes kaikissa EU-maissa suuri osa logistiikka-alan toimijoista on pieniä pk-yrityksiä, jotka operoivat usein alihankkijoina ja pienillä marginaaleilla. Siksi digitalisaation tuomat taloudelliset säästöt ja tehokkuusedut olisivat niin tärkeitä yritysten elinvoimaisuudelle.

JAA