Päämainos

Suomi saamassa ruokavientinsä vauhtiin

Suomen ruokavienti tavoittaa vähitellen Ruotsia. Silti Ruotsi vie ruokaa tuplasti enemmän kuin Suomi.

26.10.2017
Teksti Esko Lukkari

Suomesta viedään tänä vuonna elintarvikkeita jo 1,7 miljardilla eurolla. Näin arvioi Finpron Food from Finland -vientiohjelman vetäjä, toimialajohtaja Esa Wrang Finpron tiedotteessa. 

Suomen vienti olisi siten hieman vajaat puolet Ruotsin elintarvikeviennistä, joka ylti vuonna 2016 reiluun 3,5 miljardiin euroon. 

Wrangin mukaan ani harva maa pystyy tarjoamaan vientimarkkinoille yhtä vaikuttavaa repertuaaria kuin Suomi. 

”Meillä valmistetaan terveysvaikutteisia tuotteita, allergiavapaita elintarvikkeita, innovatiivisia ruokia ja juomia maidosta, viljasta, marjoista, lihasta ja kalasta. Erikoisalkoholituotteista puhumattakaan. Ne kiinnostavat ammattiostajia kaikkialla”, Wrang sanoo. 

Suomen profiilia on nostettu vienninedistämisen keinoin etenkin Aasiassa. Esimerkiksi Japaniin on avattu tie suurelle joukolle yrityksiä. 

Wrangin mukaan viennissä moni asia on jo hyvällä tolalla. 

”Suomen profiilia nostavat tasokkaat messuosastot, ostajille suunnatut tapahtumat, mediakampanjat sekä säännöllinen markkinointi oikeilla osaamiskärjillä. Food from Finland -hankkeen tiimoilta suomalaisia tuotteita on esitelty jo yli 2 000 ostajalle eri kohdemaissa”, hän sanoo.                                     

Vienti on Wrangin mukaan tärkeää, koska se avaa elintarvikeyrityksille parhaan reitin kasvaa. 

”Vientituotteiden jalostusarvo pitää saada nousemaan ja huomion keskipiste brändättyihin kuluttajatuotteisiin. Toiseksi tuotekehitystä täytyy tehdä niin, että tuotteet kohdistetaan suoraan oikeille kohderyhmille vientimarkkinoilla. Kolmanneksi on osattava konseptoida, kertoa vetoavaa bränditarinaa ja hyödyntää muotoilua pakkauksissa”, hän korostaa.

JAA