Päämainos

Tieliikenteen automatisointia tutkitaan Lapissa

Artic Challenge selvittää talviliikenteen automaation ongelmia.

Teksti Esko Lukkari

Liikennevirasto ja Trafi ratkovat Arctic Challenge -tutkimushankkeessa tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa. Kenttäkokeita tehdään automaattiajoneuvoilla tunturi-Lapin Aurora-koealueella vuosina 20172019. Tutkimussopimukset on tehty kolmen yrityksistä ja tutkimuslaitoksista koostuvan ryhmittymän kanssa. Trafi kertoo asiasta 9.10. julkaisemassaan tiedotteessa.

Tieliikenteen automaation odotetaan tulevaisuudessa parantavan liikenneturvallisuutta, vähentävän tieliikenteen päästöjä ja mahdollistavan sujuvamman liikennevirran.

”Hankkeella tuomme osaamistamme esille kansainvälisessä automaatiokeskustelussa. Suomessa on lumista kolmesta kahdeksaan kuukauteen vuodessa ja automaattisten ajoneuvojen on pystyttävä liikkumaan turvallisesti. Ajoneuvon sijaintiin tarvitaan silloin tarkempaa paikannusta ja karttoja”, sanoo tiedotteessa johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista. 

Hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista kahdella tavalla: kartta- ja satelliittitiedolla sekä tienvarressa olevilla reunapaaluilla ja aurauskepeillä. 

”Selvitämme, minkälaisia ja missä aurauskeppien ja reunapaalujen tulisi olla, jotta ajoneuvo pystyy määrittämään sijaintinsa tiellä”, sanoo Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen

Projektissa tutkitaan myös ajoneuvojen etäohjausta sekä kuljettajille ja ajoneuvoille automaattisesti lähetettäviä viestejä liikenteen häiriöistä ja vaikeista olosuhteista. 

”Automaattinen ajoneuvo hyötyy myös joissain tilanteissa etäohjauksesta, jota tulevaisuudessa voivat käyttää esimerkiksi logistiikkayritykset kuorma-autojensa etävalvonnan osana”, sanoo Schirokoff. 

Arctic Challengea rahoittavat Liikennevirasto ja Trafi. Se on osa Liikenneviraston Aurora-älytiehanketta sekä Euroopan Unionin NordicWay2-hanketta. Projektissa ovat mukana Dynniq Finland Oy, Indagon Oy, Infotripla Oy, Lapin Ammattikorkeakoulu Oy, Roadscanners Oy, Sensible 4 Oy ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy.

 

JAA

LUETUIMMAT

Artikkelin nostokuva
Artikkelin nostokuva
Artikkelin nostokuva