Päämainos
Volvon kuorma-autoihin tulossa LNG
Kuljetukset 02.10. 10:03

Volvon kuorma-autoihin tulossa LNG

Volvo kertoo valinneensa raskaiden kuorma-autojensa tulevaisuuden polttoaineeksi nesteytetyn maakaasun.

02.10.2017
Teksti Esko Lukkari kuvat Volvo Trucks

Volvon päätös on paha takaisku suomalaisyhtiöille, jotka ovat markkinoineet biodieseliä raskaan kaluston tulevaisuuden päästöttömänä polttonesteenä.

Volvo kertoi hiljattain siirtyvänsä 2020-luvulla henkilöautoissa asteittain täyssähköautoihin ja hybrideihin.

Nyt yhtiö linjaa, että tulevaisuudessa sen raskaiden kuorma-autojen polttoaine on nesteytetty maakaasu (LNG). Monet varustamot ovat jo valinneet sen laivojensa polttoaineeksi.

 ”Nesteytetty kaasu on markkinoiden paras ilmastoystävällinen vaihtoehto raskaisiin kaukokuljetuksiin”, kertoo Volvo Trucksin tiedote.

Volvon mukaan raskaiden kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä voidaan pienentää merkittävästi vaihtamalla diesel nesteytettyyn maakaasuun tai biokaasuun. Nesteytettyä maakaasua (LNG, liquefied natural gas) käytetään nykyään pääasiassa teollisuudessa, mutta sillä on Volvon mukaan erinomaiset edellytykset kilpailukykyiseksi ajoneuvojen polttoaineeksi.

Volvo Trucks kertoo panostavansa jatkossa entistäkin enemmän raskaaseen alue- ja kaukokuljetuskäyttöön tarkoitettujen kaasukuorma-autojen kehittämiseen.

EU haluaa päästöt kuriin

EU esitti toukokuussa asetusta, joka edellyttäisi raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen ilmoittamista vuodesta 2019 alkaen. Tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjen määrää. 

”Monet asiakkaamme ja heidän omat asiakkaansa pyrkivät jo nyt pienentämään ekologista jalanjälkeään. Tämä asetus tulee vähentämään päästöjä edelleen, LNG on yksi keskeisistä ratkaisuista ja olosuhteet ovat otolliset LNG:n markkinaosuuden kasvattamiselle. Visiomme mukaan Volvon kuorma-autot ovat tulevaisuudessa täysin päästöttömiä. Siihen ei päästä millään yksittäisellä ratkaisulla vaan soveltamalla monia ratkaisuja rinnakkain, sanoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson yhtiön tiedotteessa.

Vaikka maakaasu onkin fossiilinen polttoaine, sen hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin dieselin. Biokaasun avulla ympäristövaikutuksia voidaan pienentää jopa 100 prosenttia. 

Nestemäistä maakaasua  mahtuu mukaan suuria määriä, joten toimintasäde riittää myös kaukokuljetuksille. Maakaasu ja biokaasu koostuvat pääosin metaanista, joka on voimakas kasvihuonekaasu. Siksi kuljetusten, tankkauksen ja käytön aikainen kaasuvuotojen riski halutaan pitää mahdollisimman pienenä.

AVAINSANAT

LNG Volvo

JAA