Päämainos
Autojen laihdutuskuurista apua päästövähennyksiin
Kuljetukset 23.10. 11:20

Autojen laihdutuskuurista apua päästövähennyksiin

Autoteollisuus tarvitsee kaikki mahdolliset keinot, joista on apua päästötavoitteiden saavuttamisessa.

23.10.2017
Teksti Heli Satuli kuvat Jaguar MENA

Ajoneuvojen painon vähentäminen on yksinkertainen, mutta unohdettu ratkaisu maantieliikenteen päästöjen vähentämiseen. Tätä mieltä on Euroopan alumiiniteollisuuden liikennesektoria johtava Patrik Ragnarsson

Pariisin ilmastosopimuksen päästöleikkaustavoitteet saavuttaakseen autoteollisuuden on käytettävä jokainen keino, mitä työkalupakista löytyy. Suurin osa kehitystyöstä keskittyy nyt moottoreiden tehokkuuden parantamiseen.  

"Ajoneuvon painon alentaminen tekisi jokaisesta autosta tehokkaamman. Kevyempi paino tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta joka teknologialla, oli kyseessä sitten diesel- tai sähköajoneuvo", totesi Ragnarsson Brysselissä järjestetyssä tilaisuudessa.   

Samalla painon pienentäminen toisi mukanaan kaikki muut hyödyt kuten hiilidioksidipäästöjen vähenemisen, paremman ilmanlaadun ja kustannussäästöt. 

Sähköistäminen lisää painoa 

Ongelma on, että nykyinen sääntely ei rohkaise vähentämään autojen painoa. Vuoden 2020 jälkeiset hiilidioksiditavoitteet perustuvat uuteen maailmanlaajuiseen kevyiden ajoneuvojen testausmenettelyyn (WLTP). Siksi nyt olisi Ragnarssonin mielestä täydellinen tilaisuus parantaa sääntelyn teknologista puolueettomuutta.  

Teknologianeutraali, esimerkiksi ajoneuvon kokoon perustava sääntely tekisi auton painon vähentämisestä valmistajille kustannustehokkaampaa. 

Alumiiniteollisuuden Ragnarsson muistuttaa, että luvassa on valtava teknologinen harppaus seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Autovalmistajien on lisättävä täysin sähköisten ja plug-in-hybridiautojen myyntiä kuluttajien kysynnän ja EU:n lainsäädännön asettamien päästötavoitteiden ajamina. Sähköistetyt ajoneuvot sisältävät paljon raskaita osia, jotka vaikuttavat ajoneuvon kokonaispainoon.  

Paras ratkaisu yksinkertaistaa nykyistä järjestelmää olisi Ragnarssonin mukaan määrätä kaikille ajoneuvovalmistajille sama päästövähennystavoite. Moottorin tehokkuuden parantamista ja auton painon vähentämistä kohdeltaisiin tuolloin samalla tavalla. Se antaisi valmistajille mahdollisuuden valita joustavasti heille kustannustehokkain tapa vähentää ajoneuvojen päästöjä.  

Yhdysvallat on pitkään käyttänyt ajoneuvon jalanjälkeä polttoainetehokkuutta koskevan lainsäädännön pohjana. Tämä on nopeuttanut merkittävästi investointeja kevyiden teknologioiden käyttöönottoon rapakon takana.  

"Painonpudotuksen edut ovat kiistattomia. Alumiinin kohdalla tekniikka on kokeiltu, testattu ja saatavilla. EU:n päätöksentekijöiden tulisi nyt tarttua tilaisuuteen ja hyödyntää mahdollisuus", Ragnarsson painottaa.

 

JAA