Päämainos
EU:n satama-asetus avaa palvelukilpailua
Kuljetukset 03.04. 08:00

EU:n satama-asetus avaa palvelukilpailua

Suomessakin satamat joutuvat pohtimaan uudelleen palvelujensa avaamista kilpailulle.

03.04.2019
Teksti Esko Lukkari

EU:n 24.3.voimaan tullut uusi satama-asetus avaa palvelumarkkinoita kilpailulle Suomessakin. Muutosten ei odoteta olevan kuitenkaan suuria, koska osa nykyisistä palvelusopimuksista jatkuu jopa vuoteen 2025.

Satama-asetus vapauttaa markkinoille neljä satamapalvelua, joista kiinnitys- ja irrotuspalvelu on Suomen Satamaliiton toimitusjohtajan Annaleena Mäkilän mukaan tärkein. Muut ovat hinaus, tankkaus ja jätteiden vastaanotto. Suomessa tämä koskee 16 satamaa.

Asetuksella vahvistetaan Mäkilän mukaan palvelujen vapaata liikkuvuutta EU:n satamapalveluiden markkinoilla. Satamat ovat tähän saakka olleet eri maissa eri tavoin suljettuja eikä pääsy palvelumarkkinoille ei ole ollut helppoa. Nyt raotetaan kilpailun portteja.

Mäkilä arvioi satamapalveluasetusta Turun Satama Oy:n Aboard-lehdessä 15.3. Satamaliitto tiedotti asiasta samana päivänä.

Suomen satamille EU:n yhteinen satamapalveluasetus on Mäkilän mukaan strategisen liiketoimintalinjauksen paikka. Yhtiöt voivat miettiä, mitä oman sataman rooliin kuuluu. Luodaanko landlord-malli, keskitytäänkö vain infrastruktuurin hallinnointiin tai fasilitoidaanko erilaisia palveluita.

Asetus koskee koko EU:ta

Satamapalveluasetus syntyi kolmannella valmistelukierroksella. Mäkilän mukaan asetus merkitsee astetta painavampaa oikeustyökalua.  Kun direktiivit pistetään täytäntöön eri maissa eri tavoin, asetus pistetään täytäntöön koko EU:ssa.

Suomen satamien verrokit löytyvät hänen mukaansa Hollannista, Isosta-Britanniasta, Tanskasta, Irlannista ja osittain Ruotsistakin. Etelä-Euroopassa ovat tyypillisiä valtio-omisteiset landlord-malliset satamat.

Satamayhtiöt voivat tehdä palveluja myös itse samalla vaaditaan tosin kilpailuneutraliteettia. Jos jotain edellytetään palvelun suhteen muilta, sitä pitää edellyttää myös itseltä.

Asetuksella ehkäistään Mäkilän mukaan kilpailun vääristymiä ja pyritään karsimaan kiellettyjä valtiontukia.

”Nyt eletään kuitenkin mielenkiintoista vaihetta. Muutaman vuoden kuluttua voimme nähdä, onko alalle syntynyt lisää uusia palveluntuottajia ja ovatko satamayhtiöt omaksuneet aiemmista käytännöistä poikkeavia palveluiden tarjoamismalleja”, Mäkilä sanoo.

AVAINSANAT

satama-asetus

JAA