Päämainos
Euroopan sähköteollisuuden johtaja: Sähköautot valtavirtaa ensi vuosikymmenellä
Toimitusketjut 27.09. 12:28

Euroopan sähköteollisuuden johtaja: Sähköautot valtavirtaa ensi vuosikymmenellä

Keskustelu liikenteen sähköistämisestä käy kuumana. Osto&Logistiikka otti selvää, millaisena Euroopan sähköteollisuus näkee tilanteen.

27.09.2017
Teksti Heli Satuli kuvat Eurelectric

Useat isot autonvalmistajat ovat ilmoittaneet, että jo muutaman vuoden kuluttua merkittävä osa tuotantolinjoilta valmistuvista ajoneuvoista on varustettu sähkömoottorilla. Tällä hetkellä markkinoilla olevista 125 sähköautomallista vain 25 on eurooppalaisia. EU:n asettama tavoite 40 miljoonasta sähköautosta eurooppalaisilla teillä vuoteen 2020 mennessä kuulostaa sekin vähintään kunnianhimoiselta. Nyt käytössä on vasta 500 000 sähköajoneuvoa.

"Nämä ovat selviä signaaleja, että liikenteen sähköistyminen vaatii tuekseen rohkeaa ja vaativaa EU-sääntelyä", toteaa Euroopan sähköteollisuutta edustavan Eurelectricin uusi pääsihteeri Kristian Ruby Osto&Logistiikalle. 

Pääsihteeri alleviivaa, että yhteiskunnan ja etenkin liikenteen sähköistyminen on sähköntuottajille iso bisnesmahdollisuus. Fortumin kaltaiset edelläkävijäyritykset ovat jo tarttuneet härkää sarvista. Fortum operoi tällä hetkellä yhtä Euroopan suurimmista latausverkostoista.  

Aasia menee ohitse

Tanskalaisen pääsihteerin mielestä valmistajat tuntuvat olevan haluttomia myymään sähköautoja. Kaikki mallit eivät ole lainkaan esillä autokaupoissa ja toisten tilausajat ovat yli puolentoista vuoden pituisia. Keskimäärin vain kaksi prosenttia autojättien eurooppalaisista markkinointibudjeteista käytetään vähäpäästöisten ajoneuvojen markkinointiin.  

"Eurooppalainen autonvalmistus on suurissa vaikeuksissa, elleivät valmistajat tartu liikkuvuuden sähköistymiseen tosissaan. Olemme jo menettäneet useita sektoreita Kiinalle ja Etelä-Aasialle. He menevät nyt eteenpäin ja lujaa", Ruby painottaa.

Pääsihteeri huomauttaa, että esimerkiksi Kiinan tavoitteena on sähköistää 20 prosenttia autokannastaan vuoteen 2025 mennessä. Se tarkoittaa vähintään seitsemää miljoonaa sähköautoa kiinalaisilla teillä. Markkinapotentiaali on valtava.    

Uudet päästörajat tulossa

EU-tasolla on nyt Rubyn mukaan ratkaiseva hetki korjata tilanne, kun komissio julkistaa loppuvuodesta useita liikennesektorin aloitteita. Komission odotetaan esittävän esimerkiksi kiinteän latausinfrastruktuurin rakentamista EU-maiden pääväylille vuoteen 2025 mennessä. Luvassa on myös tukea eurooppalaiseen akkujen tuotekehitykseen ja valmistukseen.  

Eniten odotetaan kuitenkin esitystä uusista henkilö- ja pakettiautojen päästörajoista. Rajat koskisivat vuodesta 2020 eteenpäin myytäviä ajoneuvoja.  

"Haluamme, että EU-tasolla asetetaan sitova vaatimus, että merkittävän osan ajoneuvokannasta on oltava päästötöntä vuoteen 2030 mennessä", linjaa Ruby.  

Rohkeat päästörajat saisivat pääsihteerin mukaan aikaan todellisen murroksen eurooppalaisilla automarkkinoilla ja varmistaisivat, että päästöttömiä autoja ja akkuja valmistetaan myös Euroopassa, ei vain Aasiassa. Entisestään asemiaan EU:ssa vahvistanut Saksa ja sen autoteollisuus ovat kuitenkin painava vastavoima. Edessä on runsaasti tasapainoilua ja kompromisseja.   

"Kysymysmerkeistä huolimatta uskon, että sähköautojen esiinmarssi tapahtuu nopeammin kuin nyt uskomme. Niistä tulee valtavirtaa jo 2020-luvulla", toteaa Ruby.

JAA