Päämainos
Gasumin LNG-polttoainetta tutkimusristeilijälle Ranskaan
Toimitusketjut 15.10. 05:12

Gasumin LNG-polttoainetta tutkimusristeilijälle Ranskaan

Ponant-varustamo risteilijä oli Le Havren sataman ensimmäinen LNG-bunkrausoperaatio.

15.10.2021
Teksti Esko Lukkari

Gasum on toimittanut Le Havren satamassa Ranskassa nesteytettyä maakaasua PONANT-varustamon uudelle LNG-käyttöiselle polaariluokan jäätämurtavalle Le Commandant Charcot tutkimusristeilyalukselle. 

La Compagnie du PONANT on ranskalainen luksusristeilyvarustamo.

Kyse oli Gasumin ensimmäinen LNG-toimitua Ranskaan ja samalla Le Havren sataman ensimmäinen LNG-bunkrausoperaatio. Le Havre on Ranskan toiseksi suurin kauppasatama ja suurin konttisatama.

PONANT-yhtiön uusi tutkimusristeilijä Le Commandant Charcot bunkrattiin LNG:llä, kun alus poikkesi 24.9. ensikertaa ranskalaisessa satamassa. Bunkrausoperaatio oli Gasumin uusi merkkipaalu yhtiön toimitusverkoston laajenemisessa. 

Kuuluisan ranskalaisen naparetkeilijän Jean-Baptiste Charcot’n mukaan nimetty Le Commandant Charcot on ensimmäinen sähköhybridimoottorilla varustettu polaarijääluokkaan rakennettu tutkimusristeilyalus, joka käyttää LNG:tä. Äärimmäisiin sää- ja jääolosuhteisiin soveltuva tutkimusristeilijä on PONANT-yhtiön uusin alus ja se risteilee sekä arktisen alueen että Etelämantereen vesillä.

Alus saatiin käyttöön 29.7. ja tämä oli jo toinen kerta kun Gasum toimitti sille nesteytettyä maakaasua. LNG-bunkrauksiin kulminoituu Gasumin vuosikausien selvitystyö, tekninen suunnittelu ja testaus, joilla on varmistettu operaatioiden turvallisuus.

LNG:tä kahdeksi kuukaudeksi

Le Commandant Charcot on ensimmäinen matkustaja-alus, jossa on LNG-polttoainetta jopa kahdeksi kuukaudeksi riittävät korkeapainemembraanisäiliöt.

”Le Commandant Charcot näyttää suuntaa uusien maakaasuun perustuvien käyttövoimaratkaisujen käytössä ja edistää siten Pariisin ilmastosopimuksen hiilidioksidipäästöjä koskevien vähennystavoitteiden saavuttamista”, sanoo tiedotteessa PONANT-varustamon toimitusjohtaja Hervé Gastinel.

Meriliikenne aiheuttaa kolme prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä, millä on suora vaikutus ilmastonmuutokseen.

“LNG-toimitus on tärkeä askel yhteistyössämme PONANT-varustamon kanssa ja laajennamme toimitusverkostoamme todella merkittävään satamaan eli Le Havreen. Merenkulkualan toimijoille tarjoamistamme palveluista on tulossa entistäkin merkityksellisempiä EU:n vastikään julkaiseman Fit for 55  ilmastopakettiehdotuksen myötä”, sanoo Gasumin meriliikenteen liiketoimintajohtaja Jacob Granqvist

LNG:tä ja täysin uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua (LBG) voidaan käyttää samoissa käyttökohteissa, joten niitä voidaan myös sekoittaa keskenään. LBG on puhtaampi polttoaine kuin LNG ja sillä voidaan vähentää elinkaarenaikaisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla.

AVAINSANAT

Gasum

JAA

LUETUIMMAT



Artikkelin nostokuva