Päämainos
Harri Pursiainen: Älyauto vaatii älytien
Kuljetukset 12.12. 11:05

Harri Pursiainen: Älyauto vaatii älytien

Kansliapäällikon mukaan tiekilometrin digitalisointi maksaa yhtä paljon kuin saman pituisen soratien asfaltointi.

12.12.2017
Teksti Esko Lukkari kuvat LVM

Älyauto vaatii toimiakseen älytien. Älytiekilometri saattaa maksaa yhtä paljon kuin tiekilometrin asfaltoiminen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen Savon Sanomiin kirjoittamassaan kolumnissa. 

Pursiainen sanoo, että autoa keksitään parhaillaan uudelleen. Ensi vuosikymmenellä maanteille ilmestyy hänen mukaansa nykyistä paljon älykkäämpiä ajoneuvoja. 

Autot havainnoivat tietä ja muita tiellä liikkujia. Tekoäly ottaa vähitellen vastuuta ajamisesta ja kuljettaja alkaa muuttua matkustajaksi, mutta älyauto vaatii tieltäkin enemmän.

Pursiaisen mukaan tien on oltava ensinnäkin hyvässä kunnossa. Tiestön korjausvelkaa on päästävä lyhentämään, mutta nykyrahoitus ei siihen riitä. Vielä suurempi haaste syntyy hänen mukaansa siitä, että 2020-luvun tie digitalisoituu. 

Pursiaisen laskelmien mukaan nyt maksetaan hyvän auton hinnassa puolet tietotekniikasta. Tulevaisuuden liikenteen äly ei ole vain ajoneuvoissa. Myös tien on kyettävä jakamaan ja vastaanottamaan dataa. Tie palvelee aktiivisesti: se esimerkiksi varoittaa ja opastaa kuljettajaa ja auton tekoälyä. 

Uusi tekniikka paikantaa auton senttien tarkkuudella ja lisää turvallisuutta, mutta se vaatii teiden varsille tiheän tukiasemaverkon. Tukiasemia yhdistävä valokuitu ulottuu ajan myötä koko tieverkolle. Myös satelliittinavigointia varten tarvitaan uutta tekniikkaa. Ilmeistä on, että tieverkko ei digitalisoidu yksin teleyritysten voimin.

Pursiaisen mukaan parhaillaan selvitetään, mitä älyauto vaatii tieltä. Liikenne- ja viestintäverkkoja tarkastellaan kokonaisuutena, koska digitalisoituva tieverkko levittää nopeata laajakaistaa muihinkin yhteiskunnan tarpeisiin. Kustannukset ovat haaste.

Pursiainen sanoo, että joidenkin arvioiden mukaan tiekilometrin digitalisointi maksaisi saman verran kuin saman pituisen soratien asfaltointi.

JAA

LUETUIMMAT
Artikkelin nostokuva