Itseajava auto voi tunnistaa pian tien liukkaat kohdat
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n itseohjautuva auto kulkee liikenteessä ja kerää tulevalla talvikaudella tietoa haastavista liikenneolosuhteista.
17.11.2023
Teksti Osto&Logistiikka
Tähän asti useimmat automatisoidut ajoneuvot on ensisijaisesti opetettu ja testattu sääolosuhteissa, joissa näkyvyys ja olosuhteet ovat hyvät. Autonomisten autojen on kuitenkin pärjättävä luotettavasti ja tarkasti joka säällä, ennen kuin ne voidaan ottaa käyttöön laajemmin.
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n tutkijat ovat tarttuneet haasteeseen kansainvälisen konsortion muodostamassa Roadview-projektissa, jossa edistetään autonomisten autojen kulkua haastavissa sääolosuhteissa.
Tutkijoiden apuna on tutkimuskäyttöön Paikkatietokeskuksessa kehitetty robottiauto. Projektissa tutkijat kehittävät autonomisille ajoneuvoille konenäköä, joka pystyy tunnistamaan ympäröivää ympäristöä ja liikennettä sekä toimimaan niiden mukaisesti. Näin auton ohjaus ja nopeus mukautuisi tien pinnan liukkauden mukaan.
"Paikkatietokeskuksella on vuosien kokemus autonomisen autoilun kehittämisestä. Meillä on taitavien tutkijoiden tiimi ja itseohjautuva tutkimusauto käytettävissämme. Lisäksi meillä riittää talvella huonoja ajokelejä, joten sekin on eduksi tutkimukselle", sanoo tiedotteessa toteaa tutkija Heikki Hyyti Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta.
"Olemme erittäin innoissamme projektista. Teemme yhteistyötä Euroopan johtavien autonomisen autoilun toimijoiden kanssa ja edistämme yhdessä alan tutkimusta ja tuotekehitystä."
Erikoisauto täynnä teknologiaa
Itseohjautuva tutkimusauto on kehitetty Paikkatietokeskuksessa. Se on varustettu useilla värikameroilla ja 3D-laserkeilaimilla. Autossa on myös kolme tutkaa, GNSS-satelliittipaikannusjärjestelmä, lämpökameroita ja optinen liukkaussensori.
"Näillä sensoreilla saadaan kerättyä dataa, joka kertoo erilaisten sää- ja ajo-olosuhteiden vaikutuksesta tiehen ja esimerkiksi, miten ympäristön näkyvät ominaisuudet vaikuttavat tienpinnan liukkauteen", kertoo tutkija Julius Pesonen Paikkatietokeskuksesta.
Liukkauden tunnistus perustuu konenäkömalliin. Se tuottaa kamerakuvasta suoraan liukkausarvioita, jotka perustuvat vesi-, lumi- ja jääkerrosten paksuuksiin.
Kun musta jää ja loska valtaa tiet, Paikkatietokeskuksen erikoisauto pääsee tositoimiin keräämään tärkeää tietoa tulevaisuuden automaattista liikennettä varten.