Päämainos
Kahta samanlaista saumaa ei ole
Hankinta 06.12. 07:32

Kahta samanlaista saumaa ei ole

Hankinnat ratkaisevat, kuinka hyvin hitsaamisen syväosaaja menestyy kovassa kilpailussa.

06.12.2017
Teksti Paula Launonen kuvat Kemppi Oy

Lahtelaisyrityksen matka laitevalmistajasta hitsaamisen syväosaajaksi on ollut pitkä. Yhtä jalkaa fokuksen kirkastumisen kanssa Kemppi Oy on luopunut tekemisistä, jotka on järkevämpi ostaa ulkoa kuin tuottaa itse.

"Ostamme kaikki komponentit valmiina, lukuun ottamatta piirilevyjä, jotka ladomme itse."

"Puolet tulee Suomesta, mutta ostamme runsaasti myös Ruotsista, Saksasta ja Virosta", kertoo hankinta- ja logistiikkajohtaja Janne Karppinen.

Lahtelainen perheyritys tarjoaa esimerkiksi laivanrakentajille, autotehtaille ja raideliikennekaluston valmistajille työvälineitä, joilla metallikappaleet kiinnitetään yhteen mahdollisimman lujasti ja siististi.

"Kokoamme hitsauslaitteet Lahdessa ja tarvittaessa käymme paikan päällä kouluttamassa asiakkaan hitsaajat laitteiden käyttöön. Jos asiakas haluaa, keräämme ja analysoimme myös hitsauskohteen datan ja määrittelemme hitsausparametrit."

Tehot irti vastuullisesti

Koska hankinnat muodostavat reilut 70 prosenttia Kempin liikevaihdosta, Karppisella tiimeineen on iso vastuu huolehtia toimittajayhteyksien sujuvuudesta.

Tuhtina ponnistuksena hän mainitsee kaksivuotisen Tekes-hankkeen, jossa Kemppi kehitti yhdessä seitsemän avaintoimittajansa kanssa muun muassa laatumittareita ja tiedonkulun automaatiota.

"Se oli hieno harjoitus, josta kaikki osapuolet hyötyivät", Karppinen kiittelee ja korostaa, etteivät pelkät erillisprojektit riitä yritykselle silloin, kun hankintaosaaminen on keskeinen osa bisnesstrategiaa.

"Tehot irti ERPistä, EDI-yhteydet toimittajien kanssa, laadun jatkuva arviointi... Hankinnan kehittäminen on arkista työtä, jota teemme joka päivä."

Tuotteiden teknisen laadun ja toimitusvarmuuden ohella Kemppi vaatii kumppaneiltaan proaktiivista uudistumisasennetta sekä sitoutumista yhteiskuntavastuuseen.

"Jotta Kemppi saa sopimuksen eettisesti toimivan asiakkaan kanssa, meidän on osoitettava oma vastuumme. Emme voi tietenkään ottaa verkostoomme yrityksiä, jotka toimivat periaatteidemme vastaisesti", Karppinen taustoittaa.

Kehityksen etulinjassa

On helppo ymmärtää, että toimittajamarkkinoiden luotaaminen, verkoston kehittäminen ja yhteistyön tiivistäminen muodostavat Kempin hankintaosaamisen ytimen.

Karppista kuunnellessa käy ilmi, että sama malli pätee myös tuotekehitykseen.

"Tämä on siitä jännää bisnestä, että jokainen hitsaustarve on ainutlaatuinen."

"Jotta pystymme kehittämään ratkaisuja asiakkaidemme erilaisiin tarpeisiin, meidän on jalkauduttava katsomaan ja kuuntelemaan tilanteita paikan päälle. Ratkaisut eivät synny norsunluutornissa", Karppinen kiteyttää.

FAKTA: Kemppi Oy

  • Tavoite: Kaarihitsauksen syväosaaja tarjoaa huippuosaamista ja innovatiivista teknologiaa
  • Omistus: Kempin perhe
  • Perustettu: 1949
  • Toimitusjohtaja: Ville Vuori

Tunnuslukuja 2016

  • Liikevaihto: 112 miljoonaa euroa
  • Henkilöstö: 650

Juhlavuotensa kunniaksi LOGY haluaa nostaa esille koko joukon kiinnostavia ja menestyneitä hankinta- ja logistiikka-alan yrityksiä. Sarjan aloitti DSV Road. Löydät kaikki sarjan jutut tunnisteen LOGY60 avulla.

JAA