Päämainos
Leskelä: Sähköauto tulee nopeammin kuin uskot
Kuljetukset 25.10. 09:25

Leskelä: Sähköauto tulee nopeammin kuin uskot

Liikenne sähköistyy selvästi nopeammin kuin Suomen hallitus arvioi, ennustaa energiateollisuuden ykköslobbari Jukka Leskelä.

25.10.2017
Teksti Maarit Kauniskangas kuvat Eeva Anundi

Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä uskoo, että sähköautot yleistyvät paljon nopeammin kuin viralliset skenaariot antavat olettaa. Syyt ovat selkeitä.

Jos on valittavissa auto, joka on edullisempi ostaa, huoltaa ja ajaa, miksi valita kalliimpi ja hankalampi. 

Halvemmalla helpompaa 

Sähköautoa on jo nyt edullisempi ajaa kuin tavallista polttomoottoriautoa. Lisäksi se tarvitsee vähemmän huoltoa, ja esimerkiksi öljynvaihdot jäävät historiaan.

Auton tankkaaminen hoituu kotona, työpaikalla tai kaupassa käynnin yhteydessä. Ei tarvita tankkausasemia, vaan jakelupisteitä vaikkapa markettien tai ravintoloiden parkkipaikoilla. Esimerkiksi OP-ryhmä suunnittelee parhaillaan tällaista verkostoa. 

Sähköautojen toimintasäde on teknologian kehittymisen myötä saatu jo nyt riittämään kaupunkiajossa. Hintakin halpenee koko ajan, kun mukaan on tullut useampia valmistajia. Autoteollisuus arvioi, että 2020-luvulla sähköauto maksaa vähemmän kuin polttomoottoriauto. 

Leskelän mukaan sähkömoottorit valtaavat henkilöautojen lisäksi myös pakettiautot.  

Kuorma-autojen ja isojen yhdistelmäajoneuvojen sähköistyminen kestää sen sijaan pidempään. Laiva- ja lentoliikenteessä hän ei usko näkevänsä sähkömoottoreita kovinkaan nopeasti, mutta raideliikenne on jo nyt lähes kokonaan sähköistetty. 

Puhtaampaa ilmaa ilman öljyä 

”Liikenteen sähköistymiseen ajaa ympäri maailmaa tarve parantaa kaupunkien ilmanlaatua, erityisesti kehittyvissä maissa. Hyvä esimerkki on Kiina, joka harkitsee polttomoottoriautojen valmistamisen ja myynnin kieltämistä.  

Sähköautoihin siirtyminen ei ainoastaan puhdista ilmaa, vaan vähentäisi Kiinan tarvetta tuoda öljyä. Öljystä luopuminen tai ainakin sen tuonnin roima vähentäminen on monen muunkin maan suunnitelmissa.

Lue lisää Jukka Leskelän ajatuksia Osto&Logistiikan numerosta 5/2017.

JAA