Päämainos
Matkakulujen ROI:ta voi parantaa puolella
Hankinta 27.09. 11:59

Matkakulujen ROI:ta voi parantaa puolella

Monessa yrityksessä matkakulut ovat merkittävä menoerä, johon on kuitenkin helppo vaikuttaa.

27.09.2017
Teksti Heli Satuli kuvat Istockphoto

Matkakulut ovat merkittävä menoerä monessa yrityksessä. Siitä huolimatta harva yritys kiinnittää matka- ja muihin edustusmenoprosesseihin huomiota. Tehottomuutta ja henkilöstön turhautumista on kuitenkin helppo suitsia.  

London School of Economicsin tutkimuksen mukaan yritykset voivat saada investoinneilleen jopa puolet paremman tuoton, kun matkakuluja hallitaan aktiivisesti ja parhaat käytännöt otetaan aidosti käyttöön yrityksen arjessa. Tutkimus ehdottaa kolmivaiheista järjestelmää: ensin laaditaan matkakulustrategia, sitten optimoidaan matkakulujen hallintaprosessit ja lopuksi otetaan teknologia avuksi.   

Tutkijat haastattelivat suuryritysten johtoa ja huomasivat, että jopa yrityksen luottokortin käyttämisen kaltainen yksinkertainen asia ontuu monessa organisaatiossa. Valtaosasta yrityksiä löytyy matkustamista koskevat ohjesäännöt, mutta niiden noudattaminen on kokonaan toinen asia.  

Tutkimuksen mukaan matkakulut ovat tarpeettoman suuret yrityksissä, jossa matkustussääntöjä ei tunneta ja niitä sovelletaan alle 80 prosentissa tapauksista. Parhaiten sääntöjä noudattavien yritysten matkustajakohtaiset kulut olivat keskimäärin 23 prosenttia pienemmät.  

Matkakulujen hallintaa voi parantaa tehokkaimmin käyttämällä yhtä yhteistä ostokanavaa, älykkäitä kulujen hyväksyntätyökaluja ja yrityskorttia. Näin rohkaistaan noudattamaan sääntöjä. Ennen kaikkea matkojen varauksesta ja kulujen hyväksymisestä saadaan mahdollisimman nopeaa ja helppoa.  

LSE:n selvityksen mukaan tehokkuusetuja tuovat eniten työkalut, jotka mahdollistavat varausten tekemisten ja kulujen kuittauksen mobiilisti älypuhelimella.  

JAA