Päämainos
Meyer Werft rakentaa polttokennoristeilijän
Kuljetukset 26.10. 08:20

Meyer Werft rakentaa polttokennoristeilijän

Saksan telakalla tehtävän uuden sukupolven hybridiristeilijän toisena polttoaineena on LNG.

26.10.2021
Teksti Esko Lukkari kuvat Silversea Cruises

Royal Caribbean Groupin omistama loistoristeilijöihin erikoistunut Silversea Cruises -varustamo esittelee kesällä 2023 maailman ensimmäisen polttokennoja energialähteenään käyttävän uuden sukupolven risteilijäaluksen. 

Kolmen samanlaisen risteilyaluksen sarjan amerikkalaiselle varustamolle rakentaa Meyer Werftin Saksan telakka. Polttokennolla risteilijän hiilidioksidipäästöt putoavat 40 prosenttia. 

Meyer Weftin kehittämä polttokennotekniikka kantaa nimeä Project Evolution. Polttokenno nojaa vetyteknologiaan. 

Risteilijät ovat ns. hybridialuksia, koska polttokennojen ohella niissä on voimalähteenä LNG:tä käyttävät moottorit. 

Asiasta kertoi Maritime News -lehti 22.10.

Suomessa Meyer Werft ei ole toistaiseksi asentanut polttokennoja voimalähteiksi loistoristeilijöihinsä.

”Silversean uusin alus on merkittävä askel eteenpäin kestävän kehityksen laivasuunnitteluun ja hiilijalanjäljen pienentämiseen”, sanoo lehden haastattelema Royal Caribbean Groupin toimitusjohtaja Richard Fain.

Lupasi polttokennoja jo vuosia sitten

Fainin mukaan RCG ilmoitti siirtyvänsä polttokennojen käyttäjäksi risteilijöissään jo muutamia vuosia, mutta vasta nyt lupaus on mahdollista lunastaa. 

Risteilyalusteollisuus on Maritime News -lehden mukaan tehnyt paljon töitä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Rikkipesurit ja LNG:n käyttö ovat lehden mukaan yleistyneet nopeasti. Carnival Corporation oli ensimmäisen LNG:n käyttäjä risteilijöissään, mutta sen jälkeen MSC ja Royal Caribbean rakennuttivat nopeasti LNG-aluksia.

AIDA ja MCS Cruises ovat lehden mukaan olleet laivojen akkuteknologian pioneereja. Norjalainen Hurtigruten-varustamo ja sen Roald Amundsen -alus ja sen sisaralus olivat ensimmäiset sähköakkuja käyttäneet alukset. Sittemmin Hurtigruten on kertonut muuttavansa lisää aluksiaan akkukäyttöisiksi. 

Ranskalainen Ponant-varustamo esitteli puolestaan hiljattain Le Commandant-Charot -aluksen, joka käyttää ensimmäisenä maailmassa nesteytettyä kaasua polttoaineenaan.

AVAINSANAT

Meyer Werft

JAA

LUETUIMMAT



Artikkelin nostokuva