
Raskas liikenne sai oman tiekartan vuoteen 2035
VTT:n ja Business Finlandin laatimaa tiekarttaa sanotaan teollisuusvetoiseksi.
17.06.2025
Teksti Esko Lukkari
Business Finland ja VTT ovat saaneet valmiiksi Suomen raskaan tieliikenteen tiekartan 2035. Kestävän raskaan tieliikenteen tiekartta 2035 osoittaa suuntaa ja luo edellytyksiä teollisuus-, tutkimus- ja julkisen sektorin toimijoiden kokoamiselle yhteisen agendan ääreen.
Business Finlandin 11.6. julkaiseman tiedotteen mukaan tehokas logistiikka on teollisuutemme kilpailukyvyn ja hyvinvointimme perusedellytys. Suomessa, pitkien etäisyyksien maassa, logistinen järjestelmä muodostaa elintärkeän verkoston, joka yhdistää toimijat toisiinsa.
Raskas tieliikenne on verkoston keskeinen osa, yhdistävä lenkki, joka mahdollistaa sujuvat toimitusketjut sekä kansainvälisen että kotimaisen vaihdannan. Toisaalta se on yksi suurimmista liikenteen päästölähteistä Suomessa.
Digitaalisen ja puhtaan siirtymän myötä tieliikenne on sähköistymässä ja myös raskas tieliikenne on murroksessa.
Tiekartan teemat ovat:
- Kestävä liiketoiminta
- Nollapäästöinen järjestelmä
- Älykkäät ohjausjärjestelmät
- Ihminen osana järjestelmää
- Data-intensiiviset palvelut
- Autonomia ja automaatio logistiikassa
Raskas tieliikenne murroksen äärellä
Muuttuvat asiakastarpeet, ilmastotavoitteet, teknologian kehittyminen, digitaaliset ratkaisut, puhdas kotimainen sähkö ja energiainfrastruktuurin kehitys haastavat meitä uudistamaan raskaan tieliikenteen ratkaisuja ja toimintamalleja - ei vain asteittain, vaan kokonaisvaltaisesti. Samanaikaisesti on varmistettava jatkuvan toiminnan perusedellytykset: kustannustehokkuus, turvallisuus ja ennakoitavuus kaikissa oloissa.
”Olemme ratkaisevassa murroskohdassa. Teknologiset mahdollistajat ovat monin osin olemassa, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää rohkeutta muutokseen, laajaa tavoitteellista yhteistyötä, tukevia toimia sekä investointeja. Nyt on oikea aika siirtyä sanoista tekoihin ja rakentaa yhdessä kestävä raskaan liikenteen tulevaisuus”, sanoo tiedotteessa Mikko Pihlatie, tutkimusprofessori VTT:ltä.
Murros kohti kestävää raskasta tieliikennettä on systeeminen ja edellyttää näin vastaavaa lähestymistä. Tästä syystä käytännönläheisen tavoitteen kuvaava ja toimintaa ohjaava yhteinen tiekartta on tärkeä. Se mahdollistaa systeemisen lähestymisen sirpaleisen kehitystoiminnan sijaan.
”Tiekartta laadittu teollisuuusvetoisesti”
”Tiekartta on jatkuvasti kehittyvä työkalu, joka on avoin kaikille. Sen avulla voidaan tunnistaa tärkeimmät tavoitteet, hahmottaa tarvittavat kehitysjatkumot ja tarttua niihin toimenpiteillä kiinni. Tiekartta mahdollistaa eri tahojen toimenpiteiden samansuuntaisuutta ja täydentävyyttä”, toteaa Ilkka Homanen, ohjelmajohtaja Business Finlandilta.
Tiekartan ensimmäinen versio on laadittu teollisuusvetoisesti tilanteessa, jossa muutospaineet ovat suuria ja mahdollisuudet vielä suurempia. Hyödyttävyys riippuu käytännön toteutuksesta ja siihen sitoutumisesta. Tässä yksittäisen toimijan rajat ylittävä yhteinen tekeminen on avainasemassa, eri rooleissa toimivat yritykset, tutkimustoimijat sekä julkinen sektori.
”Tiekartan toteutus on tärkeää kestävyyden ja kilpailukykymme kannalta. Tämän ohella meillä on käsillä erinomainen mahdollisuus kehittää kestäviä, älykkäitä ja vientikelpoisia logistiikkaratkaisuja, jotka kiinnostavat ja mahdollistavat arvoa myös kansainvälisesti”, Homanen painottaa.