Päämainos
Lähes jokaisessa koneessa ja laitteessa on mikrosiru. Nyt niistä on huutava pula.
Toimitusketjut 25.10. 09:30

Lähes jokaisessa koneessa ja laitteessa on mikrosiru. Nyt niistä on huutava pula.

Sirupula piinaa autoteollisuutta

Siruista on kova kysyntä myös elektroniikkateollisuudessa.

25.10.2021
Teksti Ilmari Tuomivaara kuvat Adobe Stock

Globaalin mikrosirupulan yksi suurista kärsijöistä on autoteollisuus. Konsulttiyhtiö Accenturen mukaan sirupulasta johtuva tuotantovaje aiheuttaa autovalmistajien liikevaihtoon jopa 50 miljardin euron loven tänä vuonna.

Autoteollisuutta piinaava sirupula aiheutui, kun autovalmistajat ennakoivat viime vuonna kysynnän laskevan pandemian myötä. Autoteollisuudelta vapautunut sirukapasiteetti päätyi kuluttaja­elektroniikkaan, jonka kysyntä kasvoi, kun ihmiset hankkivat koteihinsa uusia laitteita sekä työ- että vapaa-ajan käyttöön.

Toisin kuin autovalmistajat pelkäsivät, autojen myynti palasi kevään 2020 jälkeen nopeasti kasvu-uralle. Suomessa henkilöautoja ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä 96 415 kappaletta, mikä jäi vuoden 2019 saldosta reilut 15 prosenttia.

Autovalmistajat vähentäneet tuotantomääriä

Moni johtava autovalmistaja on joutunut sirupulan vuoksi painamaan jarrua autojen tuotantomääriin. Esimerkiksi maailman suurin autovalmistaja Toyota leikkasi syyskuun tuotannostaan lähes 40 prosenttia mikrosirupulan vuoksi. Kuukauden saldo tippui lähes 900 000 autosta 540 000:een.

Volkwagen-konserni puolestaan ennustaa tämän vuoden kolmannen kvartaalin tuotantomäärien laskevan 450 000 autolla. Euroopan johtaviin kuorma-autovalmistajiin kuuluva Scania on joutunut keskeyttämään määräajoiksi tuotantoaan sirupulan vuoksi.

Asiantuntijoiden mukaan sirupula tulee vaikuttamaan autojen tuotantoon vielä ainakin ensi vuoden.

Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo ennustaa Expansion-lehden haastattelussa autojen hintojen nousevan seuraavan vuoden kuluessa. Meon mukaan sirupula ohjaa autonvalmistajat sijoittamaan saamansa komponentit kalliimpiin ajoneuvoihin. Myös raaka-aineiden, kuten teräksen, kuparin, alumiinin, energian ja kaasun, kallistuminen vaikuttaa hänen arvionsa mukaan ajoneuvojen hinnoitteluun.

Komponenttipula iski rajusti traktoritehtaisiin

Traktoritehtaat kärsivät nyt ankarasta komponenttipulasta. Kotimaista Valtraa voi saada vielä tämän vuoden puolella, mutta tuontitraktorien Massey-Fergusonin ja Claasin toimitukset venyvät pitkälle ensi kevääseen. Pula on johtamassa myös traktorien hintojen nousuun jopa 12-13 prosentilla.

Maaseudun Tulevaisuuden 1.10. uutisen mukaan tehtaat kärsivät puolijohdepulan ohella nyt myös piirilevyjen, teräksen ja jopa voitelu- ja moottoriöljyjen saatavuudesta.

Maasedun Tulevaisuuden haastatteleman Hankkijan hankintajohtajan Jukka Kelton mukaan Claasin nyt tilattavat uudet traktorit valmistetaan ensi vuoden huhti-toukokuussa. Näin pitkiä toimitusaikoja ei ole hänen urallaan ennen ollut.

Lue myös: Materiaalipula ravistelee toimitusketjuja

AVAINSANAT

Sirupula

JAA