Päämainos
SKAL:n kuljetusbarometri: Polttoaineveron korotukset uhka päästövähennyksille
Teknologia 14.01. 16:04

SKAL:n kuljetusbarometri: Polttoaineveron korotukset uhka päästövähennyksille

Kyky investoida ympäristöystävällisiin ratkaisuihin kuljetusyrityksissä on keskeinen edellytys päästövähennystavoitteiden saavuttamiselle.

14.01.2021
Teksti Osto&Logistiikka kuvat Adobe Stock

Liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän loppuraportissa esitetään keskeisenä päästövähennyskeinona polttoaineen hinnan korottamista verotuksen tai kansallisen päästökaupan avulla. Raportissa puhutaan jopa 40 sentin hinnannoususta diesellitraa kohden.

Polttoaineveron korottaminen iskisi merkittävimmin yritysten investointikykyyn ja päästötavoitteiden saavuttamiseen, esittää Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tuore kuljetusbarometri. Barometrin mukaan merkittävimpänä vaikutuksena kuljetusyrittäjät näkevät investointikyvyn laskun (46 %) ja toiseksi pahimpana kannattavuuden romahtamisen (43 %).

Kuljetusbarometri peräänkuuluttaa yrityksiltä investointikykyä kaluston lisäksi myös prosesseihin, järjestelmiin ja osaamiseen, jotta päästövähennykset toteutuisivat.

Neljännes vastanneista ei osaa arvioida korotuksen seurauksia näkemättä vaikutuksia muihin käyttövoimiin. Viidennes on huolissaan asiakkaiden pärjäämisestä. Kymmenesosa ei tunnista merkittäviä vaikutuksia. Osalla näistä vastaajista on kuljetussopimuksissaan polttoaineklausuulit, jotka siirtävät vaikutukset pienellä viiveellä kuljetushintoihin.

"Esitetyn polttoaineen hinnannousun vaikutus toisi 100 000 litraa vuodessa kuluttavalle raskaalle yhdistelmälle 40 000 euron lisälaskun vuodessa. On selvää, että tämä söisi yrityksen investointikykyä ja kannattavuutta, kuten barometrikin vahvistaa. Kannattavuutensa kanssa kamppailevien yritysten on vaikea uudistua, ja uudistumista tarvitaan, jotta Suomi saavuttaa päästövähennystavoitteensa", muistuttaa SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto.

SKAL ry:n vuoden 2021 ensimmäiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 539 kuljetusyrittäjää. Kysely toteutettiin 21.12.2020–7.1.2021. 

JAA