Päämainos
Suomenlinnan tunneli vuoden projektiteko
Kuljetukset 02.11. 13:06

Suomenlinnan tunneli vuoden projektiteko

Tunneli on Suomen pienin allianssimallilla tehty projekti.

02.11.2018
Teksti Esko Lukkari kuvat Joonas Rinkinen, YIT

Allianssimalli sopii vastoin luuloja myös pieniin hankkeisiin. Suomenlinnan tunnelihankkeen allianssi saa Projektiyhdistyksen Vuoden projektiteko 2018 –palkinnon. Hankkeen budjetti oli seitsemän miljoonaa euroa.

Tunnelin peruskorjanneen allianssin muodostivat Suomenlinnan hoitokunta, Pöyry ja YIT.

Palkintoperusteluissa todetaan, että "Suomenlinnan tunneliallianssissa on ennalta tunnistettu hankkeen erityspiirteet ja osattu panostaa rakentamisosaamisen lisäksi myös sidosryhmiin ja viestintään."

Loppuvuodesta 2017 aikataulussa valmistuneen peruskorjauksen budjetti oli noin seitsemän miljoonaa euroa. Se on siten pienin allianssimallilla tehty projekti Suomessa. Peruskorjaushanke todisti allianssimallin soveltuvan hyvin myös pieniin kohteisiin etenkin, kun hankkeen sijainti, tekniset ratkaisut ja työmaaolosuhteet ovat vaativat ja kyseessä on peruskorjaus.

Pöyry tiedotti palkinnosta 30.10.

"Tiesimme, että merenalainen tunnelimme on erittäin vaativa saneerauskohde, joka saattaa tarjota korjaajalle useita yllätyksiä. Aluksi ajattelimme, että allianssimalli on liian raskas toteutusmuoto näin pieneen hankkeeseen. Jälkeenpäin on helppo todeta, että epäilyksemme osoittautuivat vääriksi. Aiomme hyödyntää allianssimallia tai allianssihankkeen tuomia oppeja muissakin hankkeissamme", sanoo tiedotteessa Suomenlinnan hoitokunnan talotekniikan rakennuttaja ja hankkeen tilaajan edustaja Heikki Kuivaniemi.

Vuonna 1981 käyttöön otettu 1,3 kilometriä pitkä tunneli oli päässyt huonoon kuntoon: vuotovedet olivat aiheuttaneet korroosiota teknisille järjestelmille ja veden mukanaan tuoma radon rajoitti huoltohenkilökunnan työaikaa tunnelissa. Peruskorjauksessa kalliota tiivistettiin ja lujitettiin sekä tunnelin talotekniset järjestelmät uusittiin kauttaaltaan ja niiden sijoittelua keskitettiin hälytysliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

"Päätimme, että suunnittelu tehdään hallitusti vaiheittain tarkentaen, jotta valittuja ratkaisuja on helppo kehittää rakennustöiden edetessä", kertoo suunnittelun projektipäällikkö Klaus Einsalo Pöyryltä.

JAA

LUETUIMMAT
Artikkelin nostokuva
Artikkelin nostokuva