Päämainos
Syyskelit laskevat rengaspaineita
Kuljetukset 13.10. 11:38

Syyskelit laskevat rengaspaineita

Yksi rengasrikko voi aiheuttaa ammattiliikenteessä tuhansien eurojen laskun. Onneksi niitä voi ehkäistä.

13.10.2017
Teksti Marika Javanainen kuvat Nokian Renkaat

Tyypillisin rengasrikon syy on renkaaseen kohdistuva pistovaurio, kertoo Nokian Renkaiden asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

“Tietyömaiden kohdalla kannattaa ajaa erityisen varovasti: vastaan voi tulla pistovaurioita aiheuttavia teräviä sepelin palasia. Varsinkin märällä kelillä terävä kivenpalanen voi upota renkaaseen kuin veitsi voihin ja lävistää sen teräsvyöt”, Morri varoittaa.

Raskaassa liikenteessä rengasrikko saattaa aiheuttaa ajonkeskeytyksineen tuhansien eurojen kustannukset. Matalat rengaspaineet puolestaan lisäävät ajovastusta ja vähentävät ajovakautta.

Matala rengaspaine altistaa myös rengasrikoille. Esimerkiksi jyrkkään asfalttireunaan matalilla paineilla ajettaessa käy herkästi niin, että rengas iskeytyy vanteeseen ja rikkoo renkaan sivupinnan. Keväisin ja syksyisin kuoppainen, kelirikkoinen tie lisää renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.

“Liian alhaisilla paineilla ajettaessa rengas joustaa enemmän ja esteisiin osuessa sivupinta on herkempi rikkoutumaan. Tällöin rengasta ei voi enää pelastaa: sivupintavaurioisten henkilöautonrenkaiden korjaaminen ei ole turvallista eikä suositeltavaa.”

Kylmä laskee painetta

Rengasrikkoa ei voi täydellä varmuudella välttää, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen vahinkoja rajoittaa. Maltillisen ajotavan lisäksi kaikkein tärkeintä on hyvä painehuolto.

“Uusista autoista löytyy TPMS eli tire-pressure monitoring system, joka tarkkailee rengaspaineita ja ilmoittaa niiden laskiessa. Jos TPMS:ää ei ole, tarkista rengaspaineet kolmen viikon välein”, Morri neuvoo.

“Renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä ylipaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee.”

Kun sää viilenee, ilmanpaineista huolehtiminen on entistä tärkeämpää. Paineita kannattaa tarkkailla erityisesti silloin, kun lämpötila laskee tai auto ajetaan lämpimästä tallista kylmään ulkoilmaan. Rengaspaine laskee noin 0,1 baria jokaista kymmentä laskevaa celsius-astetta kohden.

JAA