Päämainos
Vapaa data hyödyttää eniten logistiikkaa
Teknologia 30.10. 13:28

Vapaa data hyödyttää eniten logistiikkaa

Aiemmin big datan kanssa todennettiin mennyttä, nyt sen kanssa ennustetaan tulevaa.

30.10.2017
Teksti Heli Satuli kuvat PTV Group

Olemme datan hyödyntämisen vallankumouksen kynnyksellä. Tätä mieltä on Vincent Kobesen, liikenteen ja logistiikan tietojärjestelmäratkaisuihin erikoistuneen PTV:n toimitusjohtaja. Saksalaisyrityksen teknologiaa käytetään yli 90 maassa.  

"Big data ei ole mikään uusi asia, mutta aiemmin sitä on käytetty asioiden tilastointiin eli menneen todentamiseen. Nyt sen avulla ennustetaan tulevaa", toteaa Kobesen Osto&Logistiikalle Brysselissä.  

Ennakoiva data kukistaa esimerkiksi ruuhkat. Aiemmin logistiikan ammattilaiset suunnittelivat reitit päiviä etukäteen, mutta dataa hyödyntämällä reitit voidaan optimoida reaaliajassa. PTV testaa parhaillaan ennustavia liikennejärjestelmiä 200 kaupungissa, esimerkiksi Lontoossa. Järjestelmät ohjaavat kuljettajia valitsemaan parhaat reitit ja välttämään ruuhkat.  

Yhteisillä pelisäännöillä kiire 

Kobesenin mukaan isolla datalla voitaisiin tehdä kuitenkin vielä paljon enemmän. Jos data liikkuisi vapaasti maiden rajojen ylitse, nykyinen globaali talouskasvu voitaisiin tuplata. Logistiikka olisi yksi suurimmista hyötyjistä. 

"Nyt sääntely estää datan hyödyntämisen. Toimijat pääsevät tietoihin käsiksi, mutta yrityksillä ei ole oikeus käyttää tietoja tai tehdä yhteistyötä. Data ei myöskään liiku rajojen ylitse", Kobesen listaa ongelmia.  

Isolle datalle tarvitaan kiireesti yhteisiä pelisääntöjä. Erityyppinen tieto on erotettava toisistaan. Henkilökohtaisen datan kohdalla on huolehdittava yksityisyyden suojasta, mutta kaupallista dataa pitäisi PTV:n toimitusjohtajan mukaan kohdella eri tavalla.  

Kansallinen alaa koskevien lakien laatimisinto on Kobesenin mukaan iso uhka datan hyödyntämiselle. Hän seuraa huolestuneena, kuinka myös yksittäiset kaupungit ovat yhä vahvempia lainsäätäjiä tällä sektorilla.  

"Tarvitsemme yhteiset eurooppalaiset säännöt. Jos jokainen maa tai kaupunki rakentaa oman lainsäädännön, kaikki häviävät", varoittaa Kobesen.   

Pakko ainoa ratkaisu

Iso data on asia, jossa yritysten ja päättäjien yhteistyö on välttämätöntä.  

Kobesenin mukaan logistiikkayritysten asenne on muututtava. Nykyisellään liian moni ei halua jakaa yrityksen dataa toisten kanssa. Toimitusjohtaja nostaa esimerkiksi kuljetusyrityksien omat jakeluautot, jotka liikkuvat puolityhjinä ja tukkivat kaupunkien keskustojen kapeat kadut. Moiselta vältyttäisiin, jos jakeluyritykset tekisivät yhteistyötä kuljetusketjun viimeisen lenkin suhteen.  

"Tässä tarvitaan selvästi myös pakkoa. Viranomaisten on velvoitettava yrityksiä jakamaan avoimesti dataansa", vaatii Kobesen.

JAA