Päämainos

Varustamot puolustavat valtiontukeaan

Ruotsi tuki yksin vuonna 2016 varustamoitaan 150 miljoonalla eurolla, mutta ei kirjaa sitä toisin kuin Suomi valtion antamaksi tueksi.

20.03.2019

Suomen Varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström torjuu väitteet varustamojen massiivisesta valtiontuesta. KL kertoi 13.3., että suomalaiset varustamot ovat saaneet 143 miljoonan euron valtion tuen vuosina 2015-2017.

Varustamoiden saama tukisumma oli ylivoimaisesti suurin erä valtion myöntämien yritystukien joukossa. Esimerkiksi Viking Line sai tukea 78 ja Tallink-Silja 48 miljoonaa euroa.

Kauppalehden debatti-palstan (KL 14.3.) kirjoituksessaan Ahlström sanoo, että kyse ei ole niinkään tuesta vaan työvoimakustannusten palautusjärjestelmästä, jossa valtio hyvittää työntekijöiden verot sekä sosiaali- ja eläkemaksut.


”Palautusjärjestelmä perustuu EU:n suuntaviivoihin. Muissa Euroopan maissa tätä ei lasketa yritystueksi”, Ahlström kirjoittaa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa palautusta ei merkitä kirjanpitoon yritystukena.

Rapport 2017:25 Sjöfartsstödets effekter 2016 kertoo, että Ruotsi tuki varustamoitaan vuonna 2016 noin 150 miljoonalla eurolla.

”Suomen on tärkeää olla samassa veneessä muiden eurooppalaisten merenkulkuvaltioiden kanssa ja varmistaa kansallisen varustamoelinkeinon toimintaedellytykset”, Ahlström sanoo.


Palautusjärjestelmällä pienennetään hänen mukaansa varustamoiden henkilöstökustannuksia, jotta ne pystyisivät palkkaamaan henkilökuntaa omista maistaan.

Ahlströmin mukaan varustamot saavat tukea sen mukaan, kuinka paljon ne työllistävät merimiehiä. Tuki menee hänen mukaansa varsinaisesti merimiehelle, joka vapautuu veroista, mutta koska Suomi on valinnut poikkeusmallin, verot kannetaan merimiehiltä ja varustamoille maksetaan korvaus.

Iso osuus Suomen ulkomaankaupasta

Ahlström perustelee varustamotukea myös ulkomaankaupalla. Matkustaja-autolautat hoitavat merkittävän osan Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista esimerkiksi elintarvikkeissa. Noin 60 prosenttia kappaletavaroiden vienti- ja 50 prosenttia tuontikuljetuksista kulkee autolautoilla. Pelkästään roro-matkustaja-alusten kuljettama kappaletavaramäärä vuonna 2014 oli 7,3 miljoonaa tonnia eli kaksi miljoonaa tonnia enemmän kuin maa- ja lentokuljetusten yhteinen tavaramäärä, jos mukaan ei lasketa raaka- ja polttoaineiden kuljetuksia.

AVAINSANAT

varustamot

JAA