 
		
		Brittitutkimus: 20 prosentin päästövähennys kalustoa jakamalla
Britanniassa testataan käytännössä, millaisia etuja kapasiteetin jakaminen tuo.
18.12.2017
	
Teksti Heli Satuli kuvat Innovate UK 
	
Rahtiliikenteen kalustokapasiteetin jakamisen potentiaalisista hyödyistä on puhuttu jo pari vuosikymmentä.
Britannian elinkeinoministeriön alaisen Innovate UK -viraston FreightShareLab (FSL) -projektin tarkoituksena on nyt testata, millaisia etuja kaluston jakaminen oikeasti tuo. Hankkeessa selvitetään, miten strategisten tietojen ja kaluston jakaminen toisten kuljetusliikkeiden kanssa voi vähentää tyhjäkäyntiä ja ajoneuvojen vajaakäyttöä. Asiasta uutisoi brittiläinen Logistics Manager -media.
Tuoreesti aloitettu 30 kuukauden projekti pyrkii todentamaan käytännössä World Business Council for Sustainable Developmentin (WBCSD) vuonna 2016 tekemän tutkimuksen, jonka mukaan kaluston jakaminen vähentää kustannuksia ja lisäksi maantiekuljetusten hiilidioksidipäästöjä 20 prosentilla.
Hankkeen yhteistyökumppanit kehittävät avoimeen tiedonjakoon perustuvan verkkoalustan jaetun kaluston koordinoimiseksi. Optimointialgoritmien avulla FreightShareLabin kuljetusyritysten on mahdollista jakaa reaaliaikaista tietoa vapaasta kapasiteetistaan.
Hankkeessa mukana olevat yritykset uskovat, että innovaatio tuo isoja tehokkuus- ja taloudellisia hyötyjä niukkojen marginaalien kanssa kamppailevalle kuljetusalalle. Kuljetusyritykset ovat perinteisesti suhtautuneet kaluston jakamiseen varoen. Pelkona on, että jakamisen tasapuolisuutta ei voi valvoa ja kilpailijat saavat suuremman edun järjestelmästä.
PIKALINKIT
Raskaan liikenteen sähköistyminen takkuilee pääkaupunkiseudulla
Nokian mobiiliverkkotekniikkaa Vietnamiin VNPT:lle
Talvinopeusrajoitukset maanteille tällä viikolla
Turun uuden Ferry-terminaalin rakentaminen jo vauhdissa
Finnairin istuinpestyt A321-koneet liikenteeseen kuun lopulla
 
			
		
 
			
		
 
			
		
 
	
	 
		 
		
 
				
				
				
				
				
				 
				
				
				
				
				
				