Päämainos
Matkatavarat etälähtöselvitys onnistui
Toimitusketjut 21.11. 14:14

Matkatavarat etälähtöselvitys onnistui

Matkalaukkujen etälähtöselvityksiä pilotoitiin Hämeenlinnassa.

21.11.2017
Teksti Esko Lukkari kuvat Finavia

Suomessa on ensi kertaa kokeiltu matkatavaroiden etälähtöselvitystä. Hämeenlinnan Sokos Hotel Vaakuna pilotoi lokakuussa etälähtöselvitystä Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähteville Finnairin lennoille.

Maailmalla matkalaukkujen etälähtöselvitystä on tehty jo pitkään.

Hämeenlinnan kokeilussa lähtöselvitettiin 178 laukkua. Niiden omistajista neljä viidestä antoi palvelulle täyden kympin. Kokeilu onnistui Finavian mukaan erinomaisesti.

Hämeenlinnan etälähtöselvityspilotin toteuttivat Sokos Hotel Vaakuna, Finnair ja Finavia. Pilotin mahdollisti Suomen kasvukäytävä -verkoston Ketterä ja kestävä liikkuminen -hanke.

”Asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä – jopa niin tyytyväisiä, että olisivat valmiita jopa maksamaan palvelusta. Se puoltaa palvelun jatkokehittämistä", sanoo tiedotteessa pilotoinnin ohjausryhmään kuulunut Suomen kasvukäytävä -verkoston johtaja Anne Horila

Pilotin asiakaskysely lähetettiin 73 matkustajalle, joista kyselyyn vastasi 49 henkilöä (67 %). Heistä 80 prosenttia koki matkalaukkujen etälähtöselvityksen erinomaisena kokemuksena. Kaikki vastaajat kertoivat olevansa valmiita käyttämään palvelua myös jatkossa, jos se yleistyy. 

Viidesosa vastaajista voisi ajatella myös maksavansa palvelusta. Esimerkiksi perheen, pariskunnan tai porukan yhteiselle matkalle tarvitsemien matkatavaroiden etäselvityksestä sopiva maksu olisi 5–10 euroa. 

”Matkustajat kokivat, että palvelu sujuvoitti matkalle lähtöä ja säästi aikaa lentoasemalla. Vastaajat nostivat myös esille, että oli helpompaa mennä Hämeenlinnasta Helsinki-Vantaalle julkisilla kulkuneuvoilla, kun mukana ei ollut painavia matkatavaroita”, sanoo Horila. 

Pilottiin osallistuneista yli puolet kertoi matkustaneensa Helsinki-Vantaan lentoasemalle joko bussilla tai junalla. Noin 90 prosenttia etälähtöselvityspalvelua käyttäneistä oli vapaa-ajan matkustajia.

”Palvelu on erittäin kiinnostava, mutta vielä pitänee pohtia prosesseja, toimintatapoja ja kustannuksia kokonaisuutena”, Horila sanoo.

JAA