Päämainos
Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta testattu Airbusin koneissa ilmassa
Teknologia 30.11. 09:23

Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta testattu Airbusin koneissa ilmassa

”Emme ole löytäneet estettä sataprosenttisesti uusiutuvan lentopolttoaineen käytölle.”

30.11.2021
Teksti Esko Lukkari

Sataprosenttisesti uusiutuvan lentopolttoaineen toiminnasta lentokoneen moottoreissa on saatu lupaavia tutkimustuloksia. Asiaa on tutkittu ensi kertaa maailmassa.

ECLIF3-tutkimuksessa (Emission and Climate Impact of Alternative Fuels) ovat mukana Airbus, moottorivalmistaja Rolls-Royce, saksalainen DLR-tutkimuskeskus ja uusiutuvaa lentopolttoainetta valmistava Neste. 

Neste tiedotti asiasta 29.11.

Tutkimuksessa mitataan uusiutuvan lentopolttoaineen päästöjä samanaikaisesti matkustajakoneen molemmista moottoreista. Tutkimuksessa käytetään Airbusin A350-lentokonetta, jossa on Rolls-Roycen valmistamat Trent XWB -moottorit.

Lennon aikana tehtävät päästötestit ja niihin liittyvät maakokeet ECLIF3-ohjelmassa aloitettiin tänä vuonna ja niitä on jatkettu hiljattain. Monialaisessa työryhmässä on mukana tutkijoita myös Kanadan kansallisesta tutkimusneuvostosta ja Manchesterin yliopistosta. Tulokset aiotaan julkaista tieteellisissä julkaisuissa ensi vuoden lopulla ja vuonna 2023.

Tutkimustulokset tukevat Airbusin ja Rolls-Roycen pyrkimyksiä uusiutuvan lentopolttoaineen laajamittaiseen käyttöön hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Lentokoneissa saadaan nyt käyttää seosta, jossa on enintään 50 prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta.

Nesteen uusiutuvaa testattu Välimerellä

Huhtikuussa 2021 A350-lentokone teki Välimeren yllä kolme lentoa, joiden aikana sitä seurasi DLR Falcon -lentokone. Testeissä verrattiin sekä kerosiinin että Nesteen vetykäsitellyistä estereistä ja rasvahapoista (HEFA, ”hydroprocessed esters and fatty acids”) tuotetun uusiutuvan polttoaineen päästöjä. Tutkimusryhmä toteutti myös määräysten mukaisuutta koskevia testejä sataprosenttisesti uusiutuvalla lentopolttoaineella eikä lentotestien aikana ollut ongelmia.

Sataprosenttisesti uusiutuvan lentopolttoaineen ja HEFA/Jet A-1 -polttoainesekoitteen päästöjä mittaavat lentotestit jatkuivat tässä kuussa. Samalla maassa mitattiin sen vaikutuksia paikalliseen ilmanlaatuun. Siitä vapautuu vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa.

Uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti kuin perinteisellä kerosiinilla, jolloin polttoainetta kuluu ja polttoainemassaa tarvitaan vähemmän.

”Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetään laajalti välttämättömänä ratkaisuna ilmailualan ilmastovaikutusten pienentämiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä”, sanoo Nesteen Renewable Aviation -yksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood

”Tiedot tukevat uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä suuremmilla kuin 50 prosentin pitoisuuksilla sekä selventävät uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisähyötyjä”, hän sanoo.

Oikeat lentotestit välttämättömiä

”Moottoreita ja polttoainejärjestelmiä voidaan testata maassa, mutta vain lennoilla todellisissa olosuhteissa voidaan kerätä kaikki päästötiedot”, sanoo Airbusin New Energy -ohjelman johtaja Steven Le Moing

”A350-lentokoneella testaamisessa on hyötynä se, että lennon aikana voidaan määrittää moottorin suorat ja epäsuorat päästöt mukaan lukien hiukkaset lentokoneen takaa suurissa lentokorkeuksissa”, Moing korostaa.

”Emme ole löytäneet teknistä estettä sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytölle moottoreissamme. Jos haluamme vähentää pitkän matkan lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä, täysin uusiutuva lentopolttoaine on ratkaisevan tärkeä tekijä, jonka käyttöönottoa tuemme”, sanoo Rolls-Roycen siviili-ilmailun tuotekehitys- ja teknologiajohtaja Simon Burr.

JAA