Päämainos
Professori Alan McKinnon: ”Logistiikassa ei ole paluuta entiseen”
Kuljetukset 11.10. 10:26

Professori Alan McKinnon: ”Logistiikassa ei ole paluuta entiseen”

Saksalaisen Kuenhe Logistics-yliopiston logistiikan professorin Alan McKinnonin mukaan logistiikan toimitusketjuissa ei ole enää paluuta entiseen, koska ne ovat kohdanneet viime vuosina niin monia häiriötekijöitä.

11.10.2022
Teksti Esko Lukkari

Postin eCom Next –tapahtumassa 8.9. puhunut yli 40-vuotisen uran logistiikassa tehnyt McKinnon sanoo, että lukuisat shokit ovat seuranneet toisiaan lyhyessä ajassa, ja meidän on palauduttava uuteen normaaliin. Aiempaa haavoittuvaisemmassa maailmassa huomio siirtyy sopeutumiseen.

Transval julkaisi verkkosivullaan artikkelin McKinnonin teeseistä 3.10.

Hänen mielestään logistiikan megatrendejä ovat verkkokauppa, päästövähennykset, joustavuus, osaajapula, tekniset innovaatiot ja fyysinen jalanjälki. Ne muuttavat logistiikan ja toimitusketjujen kehityskulkuja.

Toimitusajat ovat pidentyneet, pula komponenteista on kiihtynyt ja konttikuljetusten hinnat ovat moninkertaistuneet. McKinnon sanoo, että olemme ilmastohätätilassa, ja logistiikka on sekä ilmastonmuutoksen aiheuttaja että sään ääri-ilmiöiden uhri.

Paluuta entiseen ei enää ole

Hänen mukaansa aiemmin voitiin vielä luottaa siihen, että systeemi palautuu yksittäisen häiriötekijän jälkeen nopeasti takaisin aiemmin vallinneeseen tilaan. Nyt ei näin ole.

Verkkokaupan kasvu haastaa logistiikkaa useasta eri näkökulmasta. Valtava volyymin kasvu on vaatinut tila-,toimipaikka- ja toimituskapasiteettien kasvattamista.

Isot verkkokauppiaat kilpailevat pääasiassa toimitusnopeudella. Monet tarjoavat seuraavan päivän tai jopa saman päivän toimituksia. McKinnonilla on tälle termi, instant logistics. Nopeuskilpailun lisäksi myyjiä ja kuljetusliikkeitä haastavat palautukset sekä ostajien odotukset vastaanottaa tilauksensa lähes minne vain.

“Yhdysvalloissa 21 prosenttia tilauksista palautetaan. Britanniassa 42 prosenttia vaatteita verkosta ostavista uskoi palauttavansa ainakin yhden tilaamistaan tuotteista. Osa kuluttajista tuntuu rakentavan myymälän olohuoneeseensa tilaamalla eri kokoja ja tyylejä, kokeilemalla ja palauttamalla”, hän sanoo.

Palautukset ovat McKinnonin mukaan johtanut kovaan taloudelliseen paineeseen, sillä tällaisen palvelutason tarjoaminen on todella kallista.

McKinnonin logistiikan megatrendejä

Verkkokauppa

“Verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta on kasvanut etenkin vuodesta 2012 asti. Yhdysvalloissa prosenttiosuus on kaksinkertaistunut, Euroopassa kolminkertaistunut. Italiassa ja Puolassa, osuus on kuusinkertaistunut. Eräs tutkimus arvioi, että pandemia kasvatti verkkokaupan osuutta kaikesta kaupanteosta lähes neljällä prosentilla. Vaikka pandemian kasvuvauhtia ei ollut mahdollista ylläpitää, nykyinen jopa viisi prosenttia vuodessa on yhä vaikuttava kasvuvauhti”, McKinnon sanoo.

Päästövähennykset

“Jos mitään ei tehdä, vuoteen 2050 mennessä tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöt kasvavat arviolta 22 prosenttia. Kansainvälinen liikennefoorumi mallinsi erilaisia tapoja saada prosenttia laskuun. Viisi tehokkainta keinoa on vähentää rahtiliikennettä, siirtää mahdollisimman suuri osa rahdista kulkemaan vähähiilisillä kulkuneuvoilla, optimoida kulkuneuvojen kapasiteetin käyttöä, parantaa energiatehokkuutta sekä vähentää fossiilisen energian käyttöä.”

Joustavuus

“En usko tuotannon täyteen paikallistumiseen tai niin kutsuttuun käänteiseen globalisaatioon. On kuitenkin tosiasia, että olemme liian riippuvaisia yksittäisistä, kriittisistä tuottajamaista ja yksittäisistä tuotteista. Tuotantoketjujen pitää monipuolistua, jotta yritys ei ole riippuvainen yhdestä ainoasta tavarantoimittajasta toisella puolella maailmaa.”

Osaajapula

“Pandemia on voimistanut pitkään vallalla ollutta logistiikka-alan osaajapulaa. Pitkällä aikavälillä ratkaisu olisi prosessien automaatio, joka on jo käynnissä. On itsestään ajavia kulkuneuvoja, korkeasti automatisoituja varastoja ja keräilyjärjestelmiä. Koska laaja käyttöönotto vie aikaa, lähitulevaisuudessa logistiikka on yhä työvoimaintensiivinen ala. Pandemia osoitti logistiikan tärkeyden, mutta alalla on imago-ongelma.”

Tekniset innovaatiot

“Yksi merkittävä logistiikkaan vaikuttava tekninen kehityskulku on automaatio. Tuoreessa tutkimuksessa kysyttiin, mitä alan toimijat pitävät merkittävimpinä teknologisina kehitysalueina. Listalla ovat lohkoketju, IoT eli esineiden internet, automaatio, droonit, robotiikka ja tekoäly. Näiden lisäksi nostaisin metaversen soveltamisen logistiikkaan ja fyysisen internetin.”

Fyysinen jalanjälki

“Yritykset ovat kärsineet viime vuosina akuutista varastopulasta. Kun talous on palautunut pandemiasta, yritykset ovat yrittäneet tasapainottaa logistiikkaketjujaan, mikä on luonut lisäpainetta varastokapasiteetille. Kiinteistömarkkinat ovat vastanneet tähän mittavilla investoinneilla logistiikkatiloihin. Myös yritysten vaatimukset varastoille muuttuvat, kun kaupanteko siirtyy verkkoon. Ne tarvitsevat uuden sukupolven keskuksia ja mikrohubeja lähellä asiakasta.”

JAA