FREJA alkaa käyttää Kaukokiito BIO -palvelua
Yhtiö kompensoi ensimmäisenä Suomen kuljetuksensa päästöt uusiutuvalla dieselillä.
14.09.2023
Teksti Esko Lukkari kuvat FREJA
FREJA Finland on siirtynyt Kaukokiito BIO palvelun käyttäjäksi. Elokuun alusta alkaen yhtiön kotimaan kuljetukset on kompensoitu uusiutuvalla dieselillä. Malli toimii siten, että Kaukokiito tankkaa ajoneuvoihinsa uusiutuvaa FREJAlle tuotettaviin kuljetuksiin.
FREJA siirtyi ensimmäisenä kuljetusalan toimijana tämän vuoden keväällä lanseeratun Kaukokiito BIO palvelun asiakkaaksi. Palvelun käyttö vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90 prosenttia ja mahdollistaa päästövähennystavoitteiden seurannan päästöraportista.
Yhtiö tiedotti asiasta 5.9.
Kaukokiito tankkaa omiin ajoneuvoihinsa
Kaukokiito BIO -palvelu pohjautuu kompensaatiomalliin, jossa Kaukokiito tankkaa ajoneuvoihinsa saman määrän uusiutuvaa dieseliä, kuin sitä menee FREJAlle tuotettaviin kuljetuksiin. Uusiutuva diesel valmistetaan täysin kierrätettävistä jätteistä ja tähteistä.
FREJAn toimitusjohtaja Matti Urmas näkee siirtymisen uusiutuvaan dieseliin tärkeänä askeleena kohti vastuullisempaa tulevaisuutta.
”Kuljetuspuolella on vaikea löytää nopeasti ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Uskon, että ratkaisut löytyvät vain yhdistelemällä erilaisia energiamuotoja ja toimintamalleja sekä eri tahojen välisellä yhteistyöllä. Solmimme Kaukokiito BIO -sopimuksen ensimmäisenä kuljetusalan toimijana, koska me FREJAlla haluamme esimerkillämme näyttää suuntaa myös muille kuljetusalan toimijoille”, hän sanoo tiedotteessa.
Sekä FREJA:lla, että Kaukokiidolla uskotaan, että siirtyminen uusiutuvan dieselin käyttöön asteittain muuttaa lopulta koko alan tapaa toimia. Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori painottaa yhteistyön merkitystä koko kuljetusalalle.
”Kestävien ratkaisujen löytäminen vaatii koko toimitusketjun sitoutumista – asiakkaista kuljetusyhtiöihin ja huolintaan. Kuljetusyhtiöt, kuten FREJA ovat avainasemassa, kun uudet innovaatiot ja toimintamallit otetaan käyttöön. Konkreettiset muutostoimet ja läpinäkyvyys hiilijalanjäljen seurannassa tuovat meidät lähemmäs kestävää tulevaisuutta. Yhteistyötä on helpottanut se, että suomalaisena kuljetusalan toimijana FREJA jakaa Kaukokiidon kanssa samat ympäristötavoitteet”, Angervuori sanoo.
Siirtymistä uusiutuvan dieselin käyttöön on tähän mennessä hidastanut uusiutuvan dieselin korkea hinta. FREJAlla uskotaan kuitenkin, että asiakkaat arvostavat kestäviä kuljetusalan ratkaisuja ja investointi maksaa itsensä takaisin asiakastyytyväisyytenä.
Aikaisemmin FREJA on kokeillut biokaasurekkojen käyttöä, mutta vielä muutama vuosi sitten tekniset haasteet rajoittivat näiden laajempaa käyttöönottoa.